Thursday, July 7, 2011
http://www.smk-majakir.net/modules/news/Jurnal%20Munsyi/Noor%20Aainah.pdf

Diharapkan artikel ini dapat memberi panduan berguna kepada guru-guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu.

7 comments:

zaleha210488 said...

kaedah salin dan jalin yang dijalankan amat baik terutamanya bagi murid yang lemah. Kaedah ini amat sesuai untuk murid lemah yang ingin lulus di dalam kertas Bahasa Melayu.

RUSNAWATI ABU BAKAR (210248) said...

Betul tu.... Kaedah hi memang sesuai murid yg lemah. Tp kebanyakan murid malas nk menyalin...itu yg susahnya...

Abd. Karim said...

Artikel yang cikgu pilih ni agak menarik kerana kita belum pernah membuat kajian tentang keupayaan murid menulis karangan. Semoga kaedah yang diberi dapat membantu guru-guru Bahasa malaysiamengajar karangan dengan lebih baik lagi.

RUSNAWATI ABU BAKAR (210248) said...

Di sek saya, murid2 thn 4-5 diwajibkan menyalin karangan 200 contoh seblm akhir thn. Manakala murid thn 6 mesti 300 cth ke atas seblum UPSR. Hasilnya..BM 2 , mndpt 100% lulus dh 2 thn berturut2....

watie said...

Baru sebentar tadi saya berbual dengan kawan-kawan tentang kemahiran murid dalam menulis karangan. Faktor kurang membaca menyebabkan mereka tidak dapat mengarang dengan baik. Aktiviti menyalin karangan merupakan satu cara untuk membantu murid dalam bidang penulisan.

rotifah said...

memang murid patut membaca untuk mahir mengarang .Ini lah masalah kita sebagai guru hari ini. Murid nak mudah saja

CIKGU FOZIAH ABDULLAH said...

artikel ini sangat menarik kerana keupayaan murid-murid berbeza berdasarkan pengetahuan sedia dan persekitaran murid yang membantu mereka menjana minda

Selamat Datang

Masa Itu Emas

Blog Archive

Powered by Blogger.

Followers