Wednesday, July 13, 2011
http://Compapplicationinlangandlit.wikispaces.com/file/view/penggunaan%2520Komputer%2520dlm%2520pengajaran%2520bahasa.pdf
Dalam hal ini profesion perguruan pada alaf baru ini haruslah mampu menguasai dan menggabungkan kemahiran-kemahiran yang berkaitan untuk melahirkan satu bentuk pendidikan yang lebih bermakna dan bestari. Kecanggihan teknologi melalui persembahan multimedia bukanlah hanya faktor yang boleh menjadikan proses pembelajaran itu berkesan. Teknologi hanyalah sebagai faktor pemangkin ke arah mempercepatkan proses keberkesanannya. Manakala kemahiran dari aspek pedagogi serta psikologi adalah diperlukan. Justeru, guru harus mampu mengintegrasikan ketiga-tiga aspek pedagogi, psikologi dan teknologi dalam proses penyampaian ilmu.
Pembelajaran Bahasa berbantu komputer (PBBK) atau computer-Assisted Language Learning(CALL) diperkenalkan pada tahun 1960-an. Penggunaan komputer multimedia dapat meningkatkan minat terhadap mata pelajaran. Selain itu, dapat meningkatkan keberkesanan dalam kefahaman penguasaan Bahasa Inggeris. Justeru itu, melalui teknologi maklumat dapat membantu guru dalam pengajaran.
Dalam hal ini profesion perguruan pada alaf baru ini haruslah mampu menguasai dan menggabungkan kemahiran-kemahiran yang berkaitan untuk melahirkan satu bentuk pendidikan yang lebih bermakna dan bestari. Kecanggihan teknologi melalui persembahan multimedia bukanlah hanya faktor yang boleh menjadikan proses pembelajaran itu berkesan. Teknologi hanyalah sebagai faktor pemangkin ke arah mempercepatkan proses keberkesanannya. Manakala kemahiran dari aspek pedagogi serta psikologi adalah diperlukan. Justeru, guru harus mampu mengintegrasikan ketiga-tiga aspek pedagogi, psikologi dan teknologi dalam proses penyampaian ilmu.
Menurut artikel ini, majoriti guru-guru masih takut untuk menggunakan komputer dalam pengajarannya. Aplikasi komputer yang kurang dalam pengajaran bahasa di sekolah-sekolah adalah disebabkan guru-guru tidak mempunyai kemahiran dan latihan yang secukupnya. Dengan kaedah baru ini, guru-guru bahasa dapat berkomunikasi dan mengajar melalui komputer yang dihubungkan dengan modem dan perisian komunikasi.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
AKHBAR HARI INI
Selamat Datang
Masa Itu Emas
Blog Archive
-
▼
2011
(19)
-
▼
July
(12)
- RAHSIA UNTUK MENJADI IBU BAPA YANG SEMPURNA
- JIKA INGIN BERJAYA
- SIFAT-SIFAT ORANG BERJAYA DALAM KEHIDUPAN
- SINOPSIS PENGGUNAAN KOMPUTER DALAM PENGAJARAN BAHASA
- Unit Beruniform Sek. Keb. Toh Puan Sharifah Hanifah
- Sejarah Sek. Keb. Toh Puan Sharifah Hanifah
- CARA-CARA PENGGUNAAN KOMPUTER YANG BETUL
- Melahirkan Anak Yang Soleh Dalam Islam
- Sikap Guru Bahasa Malaysia Terhadap Penggunaan Tek...
- Kata-kata Mutiara Hati
- Aktiviti Sepanjang Bulan 7
- Artikel Menulis Karangan
-
▼
July
(12)
Powered by Blogger.
7 comments:
takut tu memang takut, tetapi kekangan masa juga menyebabakan guru-guru tidak dapat menggunakan ICT sepanjang masa.Kalau nak guna komputer dalm P&P guru perlu buat persiapan awal kalau tidak mengambil masa P&P pula untuk proses penyediaan sj.
Betul tu...
dah lama dah diperkenalkan tapi ramai yang tak tahu... :)
Masalah utama memang kekangan masa... walaupun guru itu mahir dalam menggunaan komputer, tapi disebabkan masalah tersebut, setiap guru harus berfikir dua kali untuk menggunakan komputer di dalam P&Pnya.
Sokong dengan pendapat semua. Masa yang menyebabkan guru berfikir banyak kali untuk menggunakan ICT dalam P&P.
Kaedah penggunaan mukin boleh disesuaikan dalam keadaan tertentu. Banyak mengunakan kriativiti, kesabaran dan minat guru dalam ICT.
Kepentingan komputer bukan setakat mata pelajaran Bahasa Melayu sahaja malah semua subjek-subjek lain turut mempraktikannya untuk kepentingan anak didik agar mereka memperolehi ilmu secara cepat dan tepat.
Post a Comment